lyx

Alla inlägg under mars 2007

Av Maria - 18 mars 2007 12:29

Det är dags att börja fundera på årets balkongtema. Vissa fröer är det hög tid att börja förgro i fönstret.

En balkong har ALLT man kan drömma om: utsikt, luft, sol, kanske t.o.m cementgolv... Blommigt, ätbart, asiatiskt, italienskt...

Lyx rekommenderar, vis av erfarenhet: Less is more. Om du inte har enormt mycket tid, älskar att bära vatten och kommer vara hemma precis hela sommaren.

Cityodling av Lena Israelsson är en enormt inspirerande bok. Rekommenderas varmt.

Pris: "Cityodling" finns på bokrean på Adlibris för 99 kr! Fröer och lite jord kostar inte så mycket och det finns alltid något hemma som går att odla i.

Av Maria - 17 mars 2007 22:39

Det går att göra otroligt snygga saker med bara metalltråd i några olika storlekar och några olika tänger (avbitartång, rundtång och plattång). Bra att börja med är att göra krokar, det tar inte lång tid och blir riktigt fint. Man kan också lägga till små stenar, pärlor eller annat...

Här hittar du allt du behöver veta och instruktioner till att göra bland annat krokar och ett brevställ.

Pris: Tänger och tråd, ca 100 kr på Clas Ohlson. Räcker till väldigt MÅNGA krokar.

Av Maria - 17 mars 2007 22:34

Här kan man köpa kinesiska brudskåp i klassisk lackröd färg. Olika storlekar och inte så dyrt. Varför Myresjögarderober och Malmbyråer, egentligen?

Av Maria - 16 mars 2007 00:06

Det blev för mycket. Och på fel sätt. Sådana män som min morfar blev politiker. De hade vuxigt upp under enkla förhållanden och ville bygga moderna städer med ordentliga bostäder åt alla och breda, platta, snabba vägar. Så blev betong och betongförort skällsord.

Cement är kalksten och lera som brännts till klinker, som mals tillsammans med lite gips. Betong är cement som blandas med sten och grus. Det här är riktigt coola material, titta bara på lämningar från romartiden. Det gäller bara att använda materialen på rätt sätt, gärna tillsammans med grönska (som mossa...) och vatten.

Jag skulle gärna gjuta lite cementprylar själv. Jag jobbade på Gotland ett halvår och där det ett folknöje att gjuta prylar till trädgården.

Pris: Jag vet inte vad en säck cement kostar. Men i volym är det världens största industriella produkt, så den kan inte vara så dyr. Man får ju inte plats med Ölandsbron på soffbordet direkt.

Av Maria - 15 mars 2007 23:22

Jag råkar gilla sött, rött vin. Nu pratar jag inte om dessertvin, utan om vanligt drickvin. I Ungern frågas det "sweet or dry?" och jag tycker det billiga, röda, söta vinet där var gott. Runt den mysiga staden Eger odlas mycket med vin, och i utkanten av staden ligger Szepasszonyvölgy - Den vackra kvinnans dal. I den vackra kvinnans dal ligger säkert femtio små vinbarer tätt bredvid varann. Vinet är snudd på gratis - eller kan köpas på dunk. Zigenarkvartetter vandrar runt bland ungrare och lite turister.

Hemma i Sverige mailade jag Systembolaget för att fråga om ett sött, rött ungerskt vin. Något sådant fanns inte. Det fanns faktiskt inte några söta röda viner alls. Det är helt enkelt dålig smak. Jag gissar att jag måste jobba lite på att höja lyxfaktorn på vindrickandet. Fast än så länge så är jag kvar i plastdunken i Eger.

När vi hade varit i Eger så drog vi till Tokaj. Där berättade en ungersk guide med dålig tyska för oss i timmar om Tokajviner. Jag fattade ingenting, men såhär funkar Tokajviner:

En kombination av topografi, klimat och den fukt floderna Tisza och Bodrog ger upphov till skapar mycket gynnsamma förutsättningar för att druvorna ska angripas av ädelröta (aszú).

Proportionerna mellan ädelröteangripna och icke angripna druvor kan variera från år till år, vilket medför att vinet kan vara allt från torrt till sött.

Tokaji Aszú är viner som på etiketten har tillägget puttonyos, vilket anger hur stor mängd ädelröteangripna druvor som tillsatts en bestämd mängd torrt basvin. En puttony motsvarade traditionellt cirka 20-25 kilo ädelröteangripna druvor. Ju fler puttonyos, desto sötare vin. I dag anger siffrorna det färdiga vinets restsockerhalt i gram per liter.

Pris: Vin på plastflaska från "Den vackra kvinnans dal", inte många kronor. Fast å andra sidan kanske inte vinet håller så länge däri.

Av Maria - 14 mars 2007 17:21

Det är dags att vårstäda! Om du inte vet var du ska börja så finns en checklista här.

Lyx kommer från "lux" som betyder ljus. Allt som glimrar och har lyster ger mer lyx. Gå till städhyllan och plocka med dig några coola tantprylar hem! En trevlig bieffekt är att många av förpackningarna har riktigt snygg design! Som polermedlet "American", hur glamoröst kan det inte vara att vårstäda amerikanskt?

Så här kan du öka lystern i ditt hem:
-Tvätta marmorbänkar med vatten och rejält med såpa. Låt gärna såpan verka ett tag. Efteråt kan du eventuellt polera med möbelpolish. Skrapmärken försvinner och fönsterbrädan återfår sin lyster.
-Olja in obehandlat trä som du hittar i din bostad med teakolja.
-Behandla lädermöbler med läderrengöringsmedel.
-Olja in utemöblerna med olja för utomhusbruk.
-Om rören i badrummet flagnar, måla dom med vanlig lackfärg och badrummet blir plötsligt mycket fräschare.
-Putsa fönstren. Jag skippar fönsterraka utan sprayar bara fönsterputs och torkar av med mikrofibertrasa. Ta speglar samtidigt.
-Stryk på möbelpolish på diverse ytor: allt behandlat trä, plast m.m Blir riktigt snyggt!
-Avsluta med att putsa skorna och smörj tillsist in händerna med en handkräm.

Pris: Möbelpolish "American", 19.90:-

Av Maria - 12 mars 2007 17:56

Nu har jag skrivit på den här bloggen ett tag och det är dags att fundera på vad lyx egentligen är. I teorilektion 1 går vi igenom fem olika typer av prestigesökande individer:

Vebleneffekten: Värdet av att lyxen syns utåt. Den veblenska konsumenten köper lyxvaror för att imponera på andra. Han konsumerar hellre en lyxig bil än en lyxig olivolja (som mest syns i hemmet). Ju högre pris, desto bättre.

Snobbeffekten: Värdet av att vara unik. Snobbkonsumenten vill undvika varor som konsumeras av många andra. Han vill vara unik. När en vara först lanseras är han där, men när han når de breda lagren gör han sig av med varan.

Bandwagoneffekten: Socialt värde. Bandwagonkonsumenten är motsatt snobben. Här har priset inte så stor betydelse. Bandwagonkonsumenten vill förstärka sin image för att passa in i gruppen. Kanske konsumerar han en typ av varor på jobbet och en helt annan typ av varor privat.

Hedonismeffekten: Emotionellt värde. Hedonisten konsumerar för sina egna känslors skull, och för sitt eget självförverkligande. Vad andra tycker spelar mindre roll.

Perfektionismeffekten: Kvalitetsvärde. Perfektionisten sätter samman ett högt pris med hög kvalitet.

Den här bloggen riktar såklart in sig på hedonismkonsumtion. :) Fast troligtvis finns lite av alla typer hos oss alla.

Informationen kommer från "I en värld av lyx - konsumentundersökning om lyxkonsumtion", en 10p-uppsats vid Stockholms universitet. Tack till Jennie Kidd och Gunilla Birck.

Av Maria - 12 mars 2007 11:19


JA! Anna och Jocke diskar vid Alesjaure (Kungsleden mellan Abisko och Kebnekaise).

Pris: Övernattning ca 300 kr per natt i fjällstuga, plats kan ej förbokas men du är ändå garanterad plats.

Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards