lyx

Alla inlägg under mars 2007

Av Maria - 31 mars 2007 21:29


Jag byggde ett litet tempel igår förmiddag. Det står på vårt tv-skåp. I många länder är det ju vanligt med små spirituella platser i hemmet, och jag kände att det kanske kunde vara bra.

Jag tog ett cementtråg, fyllde det med lite sand. Sedan staplade jag tre gamla bonsaikrukor uppochner på varann. Längst upp ställde jag ett bonsaifat rättvänt, och på det la jag några små fina stenar. Där har jag ett värmeljus. Bredvid templet står just nu en "Plättar på tråd", men jag tror at en mindre mer modest växt skulle passa bättre, vad tror ni skulle funka?

Jag har också petat ner en liten Buddastaty.

Kostnad: 0 kr, man tar något man hittar. Var och en måste nog göra sitt eget tempel.

Av Maria - 29 mars 2007 22:38

Inringade av vatten är de speciella. Öar. Och det kanske kan finnas en nära dig som du ännu inte har upptäckt! Här är tre svenska öar värda ett besök. Ta med kameran och maila mig lite bilder, senaste jag var där var digitalkameran inte uppfunnen...

Tjärö: Perfekt med barn eller för en skolresa eller ett läger. Man åker båt 15 minuter från Järnavik mellan Karlshamn och Bräkne-Hoby i Blekinge. Du kommer till ett naturreservat med öppna ängar, klippor, små egna badvikar, mysiga stigar för upptäcksfärder. Det går att sova över på vandrarhemmet, alla hus är röda, mysiga hus av äldre typ.

Blå jungfrun: En mystisk och mytisk ö, belägen i Kalmarsund. Man kommer dit med färja från Oskarshamn, vädret måste vara bra för att det ska gå att lägga till. Ön är en nationalpark med vacker röd granit, på håll reser den sig som en blåaktig kupol i fjärran. Här finns massor att upptäcka: en labyrint (som är minst från 1741 för då var Carl von Linné där och såg den), jättegrytor och grottor. Eftersom det är en nationalpark tror jag inte att du kan sova över på ön.

Högbondens fyr: En brant klippig ö vid Höga kusten. Man kommer med båt från antingen Bönhamn eller Barsta. Längst, längst däruppe på klippan ligger fyren med vandrarhem och café. Utsikten är fantastisk och det finns fantastiska pajer och annan god mat att njuta av. Nere vid havet finns en bastu, annars gör man just ingenting annat än njuta av utsikten och lugnet.

Prisexempel: Högbondens fyr, 300 kr per person och natt.

Av Maria - 27 mars 2007 22:01


Utan inbördes ordning:

1. Svindyra krämer - kan eventuellt kännas lyxiga i affären, men krämer härsknar snabbt och blir dammiga och ofräscha. Mirakel finns inte, men bakterier.
2. Svindyra underkläder - antagligen inte bekvämare och waste of money när de fläckats ner av diverse kroppsvätskor eller nopprat sig.
3. Många plastikoperationer - därför att det inte är glamoröst att ha ont och att ha ärr i en grådaskig byhåla när man kan sitta vid beachen i Thailand och sola sina små bröst istället.
4. Fritidsresors jordenruntresa. Här måste jag be lite om ursäkt att jag uttalar mig - jag har ju inte varit med. Men jag misstänker starkt att det inte är min grej att bo i ett flygplan med massa andra svenskar och hysteriskt åka runt jorden utan att egentligen se någonting.

Av Maria - 27 mars 2007 21:55


250 kr. Du får en kompis, du får ett litet hantverk. Du kommer inte tappa bort honom, och han höjer kanske till och med värdet på din bostad något. Om fyrtio år kanske han fortfarande sitter där och ler, lika fräsch som idag. Fler grodor och andra fina konstkakelplattor hittar du hos Ekeby bruk.

Av Maria - 27 mars 2007 18:49

Många vardagsvaror har riktigt snygga förpackningar. Jag tycker om (utan inbördes ordning!):

1. Kikkomans sojasås
2. Fazers ögonkakao
3. Illys kaffe i burk (fyll på med annat kaffe om du vill)
4. Perstorps Faluättika
5. Produkter (mjöl m.m.) från Saltå kvarn
6. Rengöringsprodukter från Herdins, typ Häxans silverputs
7. Herdins Verda Spraystärk med antistateffekt
8. Hanson och Möhrings Diskmaskinsalt
9. Plasttub med wasabi (kommer inte ihåg märket)
10. Lucullus chilipasta
11. Marabous bakpulver

Ovanstående varor finns hos på en vanlig ICA. Annars kan man ju köpa med sig någon snygg användbar vardagssouvenir om man befinner sig i ett exotiskt land. Eller traska till någon orientalisk affär.

Pris: Bonus, varan ska ju ändå köpas. Men jag har faktiskt köpt Verda Spraystärk mest för utseendet...*erkänner*

Av Maria - 26 mars 2007 23:29

Ganska många har upptäckt det, men många har det inte. Pelargoner är så mycket mer än vad du tror. De har allt: historia, själ, kultur, vildmark, de är lättskötta men det finns utmaningar. De är snygga både på håll och när man spanar in dom på nära håll. Välkommen till en ny värld.

De flesta pelargoner har sina förfäder i Sydafrika och de togs till Europa bland annat av Linné och hans kumpaner. Eftersom pelargoner är lätta att korsa har det uppstått mängder av kulturvarianter av de vilda arterna. Grupper är (egen indelning, ej vetenskaplig): (tadaa)

-Zonalpelargoner. När man tänker "pelargon" är det zonalpelargoner man tänker på. De känns igen av en mörkare ring på bladen. Klarröda är uttjatat, en välkänd men vacker sort är Mårbacka, som är rosa. Pelargoner kan bli jättestora, och det finns särskilt storväxande sorter som t.ex Huseby.
-Rosenknoppspelargoner. Varje liten "blomma" i blomklasen ser här ut som en rosenknopp. Enfärgade är fint, men särskilt snygga är den som har lite grönt och rosa längst ut på blomman, Appleblossom.
-Stjärnpelargoner. En modern pelargontyp. Blombladen är inte runda och bulliga utan långa och spretiga så att blomman ser ut som en stjärna. Jag gillar Vancouver centennial, som har röda blommor och lönnlövsformade brungröna, lite luddiga blad. Den pelargonen skapades så sent som 1986.
-Äggskalspelargoner. Utmärks av att blombladen är prickiga. Inte mina favoriter. Vectis Glitter är en stjärnpelargon och en äggskalspelargon i ett, vit med röda prickar, den är rätt snygg.
-Doftpelargoner. Klassikern i sammanhanget är "Doktor Westerlund" som många inte ens vet är en pelargon. Den luktar ros, kallas även rosengeranium. Förknipppas med död och begravning, och med Enköping. Doftpelargoner ser inte ut som andra pelargoner, de har ofta tjocka och spretiga blad och små, oansenliga blommor. De kan lukta allt från ros till apelsin, till choklad och mynta. Mångas favorit är den ludna P.tomentosum (en vildpelargon), med gigantiska, ludna mintiga blad. Den kan man ha istället för katt.
-Engelska pelargoner. Lite mer svårskötta, sköts lite annorlunda än vanliga pelargoner. Grälla, sammetsludna blommor.
-Vildpelargoner. Pelargoner som inte är korsade utav människan utan som växer vilt i naturen. Helt fascinerande. Primärhybrider är sådana som har en vild mamma och en vild pappa. De här pelargonerna är lite mer vilda, har ofta oansenliga blommor, kan dofta speciellt. De kan vara suckulenter. P odoratissimum luktar äppelpaj och har små, små vita blommor.
-Brokbladiga pelargoner. Pelargoner med blad i många olika färger. Jag älskar Mrs Pollock, skapad i slutet av 1800-talet. Den har blad i grönt, gult och rött och klarröda blommor. Första gången jag såg den blev jag förfärad, sen förförd. Den är verkligen hur snygg som helst.
-Dvärgpelargoner. Mindre än de andra. Jag har en absolut favorit, som får grymt mycket supersnygga blommor. Honeywood Susan heter hon, och det är henne ni ser på bilden här.

Information, forum, massor av bilder och länkar hittar du hos Pelargonsällskapet . Om du inte vill åka omkring och leta efter dina önskepelargoner är det bara att beställa några sticklingar på postorder, eller av någon snäll tant.

Pris: En stickling kan nypas eller tiggas gratis. En fullvuxen och snygg underbar Mrs Pollock kan du få på Blomsterlandet för typ 39 kr.

Av Maria - 25 mars 2007 21:14


Hur lyxigt vill man ha det efter sin död? Många väljer att strös anonymt i en minneslund, utan gravsten eller plakett. Andra vill minnas av eftervärlden.

I norra Småland, nära Aneby och Lommaryd, finns i granskogen en sju meter hög pyramid av kopparplåt. Den lät byggas av Malte Liewen Stierngranat nära fyrtio år innan han dog, 1924, inspirerad av faraonerna i Egypten. Balsamerad och iklädd Sveriges sist uppsydda adelsuniform ligger han därinne med fötterna mot norr, som en farao bör. Malte jobbade som ingenjör i USA utan att vara ingenjör, han konserverade tavlor av Rubens och Rembrandt, han hoppade inte av tåget vid stationen utan drog i nödbromsen när han ville av. Malte har skänkt statyn "Mor" av Carl Eldh till Upplands nations trädgård i Uppsala. En excentrisk man i en excentrisk grav.


Av Maria - 20 mars 2007 22:51


Ta kaffebönor. Doppa i god choklad. Låt stelna. Pudra eventuellt med kakao. Godnatt!

Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards