lyx

Direktlänk till inlägg 6 februari 2008

Jag, mamma, halvt arbetande cancerpatient

Av Maria - 6 februari 2008 22:18


Har jag inte hört av mig på senaste tiden?


05:30 J går upp för att hinna med expressbussen.

07:00 Jag vaknar, tyvärr vaknar Ville samtidigt av väckarklockan. Jag får leta lite efter var jag la mina glasögon (somnade igår medan jag nattade Ville). Det var lite trixigt att hitta dom eftersom dom är genomskinliga och jag har minus fem i synfel.

08:40 Det regnar. Går förbi blodprovtagningen på Ackis på väg till dagis. Inser att det är minst 20 personer före mig i kön och att Ville kommer bli varm i sina galonisar så jag går igen.

09:00 Dagis. Drar på regnjacka och bävernylonmössa. Ville är ledsen. Dagisfröken säger att ungarna ska gå in så jag kan plocka av alla kläderna. Fem ungar står som michelingubbar med sina fiskrensarhandskar upp till armvecken och skriker av otålighet eftersom fröken inte klä av alla på en gång.

09:15. Fikar på jobbet. Lånar min kollegas cykel och cyklar tillbaka till provtagningen. En äldre patient klagar över sin köldallergi. Jag säger att jag behandlas för cancer. När jag väl kommer in och sticks i fingret saknas in liten bit av klisterlappen som sköterskan vill sätta på röret. Den hade fastnat på min vante. Jag får ett barnplåster med en seriefigur på.

10:30. Tillbaks på jobbet. Hinner jobba en halvtimme innan lunch.

11:00 Lunch. Blandar räkcrepes och Shepherds pie.

12:00 Jobbar två timmar innan fikat. Inser att när man jobbar deltid så tar det mycket tid att fylla i veckoschema, knappa in telefonhänvisningar, sätta på out of office-assistenten och skriva på den lilla vita whiteboardtavlan var man är och när man ska komma tillbaks nästa gång. Jag hänger inte med, men det gör inget.

14:45 Går till min yoga- och samtalskurs för cancerpatienter. Somnar under djupavslappningen. Igen. "Men sova är också bra", har jag lärt mig. Föreläsning med Anna Kåver, som jag bloggat om, om att vara närvarande i nuet. Bra.

18:30 Johans moster har hämtat Vilhelm från dagis, dagis stänger halv sex och då skulle jag missa samtalsdelen av kursen. Jag träffar J och vi går hem till henne och hämtar honom. Han är kläggig i ögonen och trött. Dagis hade funderat på att ringa men inte gjort det. Jag funderar på att J kanske får vabba imorgon för det är nog inte så populärt att dra med en 20-månaders halvsjuk dagisunge till onken när jag ska få cyto.

20:00 Vi lämnar moster. J åker till innebandyn. Ville blir jätteledsen, skriker som en galning och vill krypa ut ur vagnen vilket han nästan lyckas med fast han är fastspänd. Det regnar ganska mycket men min nya jacka är regntät. Går förbi P:s hus när Ville precis har somnat av utmattning. Hon är inte hemma men på jobbet som ligger nära. Jag får bulle och kladdkaka med vispgrädde. Hon har en lite äldre tjej och förstår precis vad jag menar när jag ger en ögonblicksbild av mitt liv.

21:30 Hemma. Ser jag fel på klockan, hur kunde det bli så sent? Välling!

22:10 Vilhelm sover.

22:41 Jag bloggar och äter rostat bröd.


Imorrn har jag behandling 13:30. Är Vilhelm dagisfähig? Ska J vabba? Jag drar iallafall inte dit honom på morgonen. Det blir sovmorgon för oss.


På så kort tid har jag fått två nya roller som tar så stor plats. Mamma och cancerdrabbad. Liv och död. Man känner att man lever..:)

 
 
Ingen bild

Elisebeth

7 februari 2008 12:40

Hej vännen,

ta inte på dig för mycket. Vi saknar dig på mammaträffarna! Om du vill kan jag ta hand om Ville och Sigge när jag hämtar den senare. Det finns varianter. Våga fråga. Kram, kram, kram!

 
Lena

Lena

7 februari 2008 15:56

Verkligen full rulle!!
Jag har visserligen större barn men känner igen mig lite. Men samtidigt så är det ju detta livet som håller igång mig!
Kram
Lena

http://www.cancerkriget.blogspot.com

 
Ingen bild

Ida

7 februari 2008 22:10

Du glömde att du ringde mig också, så nice! Kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 16 oktober 2009 14:54

  Storebror Vilhelm leker med Duplo i sitt rum. En morotskaka står i ugnen. Lillebror sover under ett fårskinn på uteplatsen.   Två år har gått sedan beskedet att jag hade en tumör stor som en hand i magen. Och nu är jag är mammaledig igen. Lil...

Av Maria - 1 april 2009 15:20

  Jag har inte - fortfarande inte - cancer mer!   Efter jag hade fått beskedet hos den allvarlige kirurgen gick jag upp på röntgenavdelningen för att leta efter ett halsband jag glömde där när jag gjorde lungröntgen för två veckor sedan. (En gång lä...

Av Maria - 30 mars 2009 22:23

Idag har jag varit på Spec-MVC, allt är bra med bebisen och miljön runt den. Jag behöver inte gå där mer förrän i juni, jag är en ganska normal gravid kvinna helt enkelt. Tarmarna och livmodern var tydligen två "helt olika saker" enligt doktor Karin....

Av Maria - 13 mars 2009 22:28

På semester i Essaouira, Marocko, februari  2009.   Det har gått lång tid sedan jag skrev mina senaste inlägg. Jag har tänkt att jag ska blogga, men jag har plötsligt inte riktigt vetat hur jag ska formulera mig. Men jag ska fortsätta. Bloggar man p...

Av Maria - 29 september 2008 22:59

  Under de senaste två och ett halvt åren har jag delvis blivit försörjd av samhället. Först var jag mammaledig i ungefär femton månader. Min mammaledighet var helt underbar - en otroligt lycklig tid i mitt liv. Den började med en okomplicerad gravid...

Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards