lyx

Direktlänk till inlägg 8 december 2007

Att leva ett liv - inte vinna ett krig

Av Maria - 8 december 2007 14:54


Jag tilltalas mycket av tanken att man inte kan ha kontroll över allting. Livet blir nämligen mycket enklare om man inte försöker.


Den här typen av filosofi - acceptans - är lägligt nog lite inne just nu. I våras, innan jag fick cancer - skrev jag om David Eberhard, som hävdar att Sverige befolkas av trygghetsnarkomaner, och att människor i själva verket blir mer otrygga om de luras att tro att man kan skydda sig mot allt ont.


Lite av samma filosofi har Anna Kåver, vars bok "Att leva ett liv - inte vinna ett krig" hamnade i min brevlåda igår:


"Med acceptans menas att välja att se ha och stå ut med både den inre och yttre verkligheten utan att fly, undvika, förvränga eller döma den och att handla utifrån denna verklighet effektivt och i riktning mot sina värderingar och mål". Med andra ord: "gilla läget", (inte tycka om det!).


"Enligt ett dialektiskt synsätt är verkligheten ständigt rörlig och föränderlig, inte statisk och präglad av antingen - eller. Har man ett dialektiskt synsätt på tillvaron så har man också förmågan att se helheter som inbegriper ytterst motsägelsefulla aspekter. En person kan till exempel vara både ond och god, vacker och ful, ha rätt och fel, sörja och vara glad på samma gång. En uppgift kan vara både lätt och svår. En handling både konstruktiv och destruktiv och man kan samtidigt vilja leva och vilja dö". 


Detta synsätt passar mig bra. Allting blir mer eller mindre lyckat. Det spelar inte så jättestor roll var man åker på semester eller om man väljer uteplats eller balkong - alla platser och personer har ju både fördelar och nackdelar. En klar förenkling av livet.


Yoga verkar också passa in i den här filosofin. Att känna efter hur det känns - då blir det inte längre lika skrämmande.



 
 
Ingen bild

Birgitta

8 december 2007 16:20

Tips på ytterligare en bok som kan ge oss alla styrka i att njuta av våra liv. Den har hjälpt mig när jag fick min colon diagnos. Lena Nevander Friströms bok " Om livet före döden". Låter hemskt men är faktiskt en bok som vänder sig till alla för vi lever ju alla bara till döden. Den är dessutom kul (tro det eller ej) och ger styrka att se allt det fina som finns att uppleva och njuta av.Hon hade också ett bra sommarprogram i somras. Lycka till med allt jag känner igen mycket.

 
trollpackan

trollpackan

8 december 2007 18:47

Mmm, yogan är ett bra redskap att lära känna sig själv...både kroppen och själen...du får en större kroppskännedom, en större acceptans för hur allting är och ett lugnare sinne.Man jobbar efter sin egen förmåga, alla är ju olika.
Kram på dig!

http://trollpackan

 
Ingen bild

maria

9 december 2007 19:38

Mmm, det är balsam för själen att läsa om acceptans. Det är så sant,acceptera, se fördelarna i det som händer. Jag har tänkt mycket på de där sakerna senaste tiden. Att det inte blir som man planerar. Kanske har det varit småsaker jag surat för men det tar energi om man går runt och tänker att saker skulle vara annorlunda. Livet är som ett kylskåp, ibland måste man laga rätter av det som finns i skåpet, inte fokusera på allt man skulle vilja handla om det inte går att handla för tillfället. Oj, kanske en bisarr liknelse...äsch/kram från M

 
Ingen bild

Sandra

9 december 2007 23:25

Hej Maria!
Jag hittade hit till dig via familjeliv ( Heter salmiak73 där) Har läst hela din blogg nu och du verkar vara en av de där sällsynta, underbara människor som man stöter på då och då? Sättet du skriver på och förmedlar dina känslor och tankar på.... Det är så äkta och du gör mig på glatt humör. Som om jag satt och läste en blogg skriven av självaste "Pippi Långstrump" Heja dig och din kamp mot "töntcancern" KRAMAR /Sandra

 
Maria

Maria

10 december 2007 17:23

Jag brukar inte kommentera inläggen (även om jag blir jätteglad för dom!), men kan inte låta bli. Vad tror ni om pippiboken "Pippi får cancer"?

http://www.lyx.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kristin

11 december 2007 00:21

Ha, ha, ha Maria du är för rolig! Jag som faktiskt har den stora förmånen att känna dig i verkliga livet kan intyga att du är lite som Pippi; påhittig, rolig och inte minst stark. Du är en sådan person som man blir glad av att umgås med, och som alltid har något roligt och/eller underfundigt att berätta. Du är helt enkelt underbar!
Kram från Kristin i Borlänge

 
Helene

Helene

12 december 2007 18:27

Jag visste inte att det fanns trender i livfilosofier, jag visste inte ens att just det här sättet ens var en känd filosofi. Det enda jag vet är att det funkar eftersom jag själv lever med detta synsätt sen många år. Den har växt fram i mig av sig själv och är inget jag tvingat till mig att leva efter. Det är kanske det enda sättet att vara lycklig när livet slår en stekpanna i skallen på en=) För hur förklarar man annars sin ödmjukhet och sitt lugn inför andra människor? Jag vet inte men ibland känner jag mig som jag har en hemlig lycko-kod som inte så många andra har. Det motsägelsefulla är att bara människor som drabbats riktigt hårt i livet har hittat den här lycko-koden och sen när du är frisk igen kommer du vara himla glad över den. Du kommer tycka att andra människor är lite fattiga utan den.
Svamligt det här blev då, jag skulle ju egentligen bara önska God Jul!

http://snorkfrokensblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 16 oktober 2009 14:54

  Storebror Vilhelm leker med Duplo i sitt rum. En morotskaka står i ugnen. Lillebror sover under ett fårskinn på uteplatsen.   Två år har gått sedan beskedet att jag hade en tumör stor som en hand i magen. Och nu är jag är mammaledig igen. Lil...

Av Maria - 1 april 2009 15:20

  Jag har inte - fortfarande inte - cancer mer!   Efter jag hade fått beskedet hos den allvarlige kirurgen gick jag upp på röntgenavdelningen för att leta efter ett halsband jag glömde där när jag gjorde lungröntgen för två veckor sedan. (En gång lä...

Av Maria - 30 mars 2009 22:23

Idag har jag varit på Spec-MVC, allt är bra med bebisen och miljön runt den. Jag behöver inte gå där mer förrän i juni, jag är en ganska normal gravid kvinna helt enkelt. Tarmarna och livmodern var tydligen två "helt olika saker" enligt doktor Karin....

Av Maria - 13 mars 2009 22:28

På semester i Essaouira, Marocko, februari  2009.   Det har gått lång tid sedan jag skrev mina senaste inlägg. Jag har tänkt att jag ska blogga, men jag har plötsligt inte riktigt vetat hur jag ska formulera mig. Men jag ska fortsätta. Bloggar man p...

Av Maria - 29 september 2008 22:59

  Under de senaste två och ett halvt åren har jag delvis blivit försörjd av samhället. Först var jag mammaledig i ungefär femton månader. Min mammaledighet var helt underbar - en otroligt lycklig tid i mitt liv. Den började med en okomplicerad gravid...

Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards