lyx

Direktlänk till inlägg 10 november 2007

Paxa purjolökar

Av Maria - 10 november 2007 00:37


När jag gick hem längs ån för ett tag sedan så kom folk bärandes på grönsaker. Vid parkeringen vid Hamnplan (vid Tullhuset) stod folk och småpratade och åt ekologiska chips i kylan. Det var Ekobeställarna som hade utlämning av närproducerade ekologiska livsmedel.


Man registrerar sig enkelt på hemsidan, får ett konto och klickar sedan på precis det man har lust att beställa. Varorna syns i en lista. Fram till några dagar innan månadens utlämningstillfälle har man möjlighet att avbeställa, sedan skickas en elektronisk faktura på det man har beställt. Man får ett påminnelse-sms om att varorna ska hämtas.


Det finns rotgrönsaker av olika slag, mjöl, kött och knäckebröd från Uppland.


Jag tycker att det kan vara värt att testa. Nästa utlämning är den 29 november. Jag ser fram emot karottmorötter och polkabetor och tycker att det är rätt kul att sitta och klicka. Lite kul är att man kan se hur många purjolökar som finns att tillgå och hur många som redan blivit paxade. Min arbetskamrat E sa något om att jag kanske har för mycket tid:)


Jag bor i Uppsala, Ekobeställarna finns här och i Göteborg och Stockholm. Det finns företag som leverar ekologiska förihopplockade lådor direkt hem med ekologiska grönsaker och annat (Ekolådan och Årstiderna), men jag tror ändå det är smartare och mer ekonomiskt att själv bestämma vad man vill köpa.


 
 
Ingen bild

J:s moster U

10 november 2007 23:14

Fantastiska Maria, vad Du har kämpat! Och så även J som har stöttat Dig hela tiden. Och lille V har väl också hjälpt till fast han inte riktigt vet om det. Som Du förstår har jag lyckats hitta till Din sida och jag tycker att den är så himla bra. Jag har suttit och läst i säkert två timmar och känt mig inspirerad av Ditt mod och Din styrka samt Ditt sätt att berätta. Du skulle verkligen kunna skriva en bok. Du behärskar så många ämnen och beskriver exvis mat så det vattnas i munnen. Fotot av Dig och V var jättesött. Jag håller fortsatt tummarna för Dig. Kram U

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 16 oktober 2009 14:54

  Storebror Vilhelm leker med Duplo i sitt rum. En morotskaka står i ugnen. Lillebror sover under ett fårskinn på uteplatsen.   Två år har gått sedan beskedet att jag hade en tumör stor som en hand i magen. Och nu är jag är mammaledig igen. Lil...

Av Maria - 1 april 2009 15:20

  Jag har inte - fortfarande inte - cancer mer!   Efter jag hade fått beskedet hos den allvarlige kirurgen gick jag upp på röntgenavdelningen för att leta efter ett halsband jag glömde där när jag gjorde lungröntgen för två veckor sedan. (En gång lä...

Av Maria - 30 mars 2009 22:23

Idag har jag varit på Spec-MVC, allt är bra med bebisen och miljön runt den. Jag behöver inte gå där mer förrän i juni, jag är en ganska normal gravid kvinna helt enkelt. Tarmarna och livmodern var tydligen två "helt olika saker" enligt doktor Karin....

Av Maria - 13 mars 2009 22:28

På semester i Essaouira, Marocko, februari  2009.   Det har gått lång tid sedan jag skrev mina senaste inlägg. Jag har tänkt att jag ska blogga, men jag har plötsligt inte riktigt vetat hur jag ska formulera mig. Men jag ska fortsätta. Bloggar man p...

Av Maria - 29 september 2008 22:59

  Under de senaste två och ett halvt åren har jag delvis blivit försörjd av samhället. Först var jag mammaledig i ungefär femton månader. Min mammaledighet var helt underbar - en otroligt lycklig tid i mitt liv. Den började med en okomplicerad gravid...

Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards