lyx

Alla inlägg under oktober 2007

Av Maria - 2 oktober 2007 20:17



Vi lämnade Ville i sandlådan på dagis, sedan åkte vi till konditori Savoy, ett femtiotalscafé alldelles nära där vi bor, där jag aldrig fikat förut. Jag blev förvånad. Klockan halv tio var caféet fullt av folk. Det var superskönt att bara sitta där och äta köttbullsmacka med latte, läsa Luthagsnytt och liksom suga ut det sista ur våra hemtrakter inför flytten.


Precis som utlovat ringde kirurgen. Man hade plockat ut tjugosex lymfnoder (jag tror det hette noder, det såg iallafall ut som små bönor) från mig. Det var visst ett väldigt bra "utbyte", man ville ha minst tolv. I EN av dessa bönor hade man hittat cancer. Det var tydligen ett bra resultat. "Det hade varit ännu bättre om det varit noll, men detta är det näst bästa".


Jag är nöjd. Att ha cancer till 1/26-del låter inte så farligt.


Efter beskedet orkade vi fixa ordning lite i lägenheten, planera lite flyttgrejer och laga riktig mat. J lyckades också fixa så att jag får ta bort kateter och agraffer (heter det så?) redan imorgon. Jag tror det kommer kännas bättre när jag blivit av med plaströr och häftklamrar.




Av Maria - 1 oktober 2007 22:35


Mitt schema för imorgon är absurt. Det består av att en läkare kommer att ringa till mig mellan klockan ett och två för att berätta vad patologerna har hittat när de har undersökt tumören och diverse lymfknutor. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig. Borde jag vara orolig? Har jag lust att vara orolig? Om det nu har spritt sig till lymfsystemet...det säger mig ingenting. Jag har glömt allt jag kanske visste om lymfsystemet. Har man flera kanske? Borde jag googla?


Jag tror faktiskt att en key issue i det här att lita på sjukvården, och jag tror att jag gör det. Hittills har ingenting inträffat som fått mig att känna motsatsen. Jag har ringt till avdelningen och frågat om olika småproblem, som illamående och strul med katetern. Oavsett vilken sköterska som svarat, så har jag tagit deras råd och tyckt att de verkat bra. Det är skönt att det känns så, då kan jag lägga min energi på annat. När jag var mammaledig fanns de som ifrågasatte alla råd från BVC, jag kände att om man börjar med tandkräm från första tanden eller från första kindtanden kanske inte är så viktigt. De som känner att de måste dubbelkolla allt får det nog rätt tufft i ett sånt här läge.


Det enda jag känner att jag vill bevaka är att ingen tid strulas bort, eller att remisser försvinner eller så. Det är ett himla remissande.


Annars mår jag bättre och bättre. Såret verkar ha läkt bra, jag tar inga värktabletter längre. Men jag längtar tills på torsdag, då ska katetern bort. Den känns inte som en grej för en tigermamma som är uppe på benen, det är klart obekvämt.


Vissa saker lämpar sig inte att beskriva i detalj, men min tjocktarm börjar fatta läget lite. Jag mår inte så illa, äter lite i taget och det funkar bättre och bättre, och lite sämre, men sen lite bättre.





Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards