lyx

Direktlänk till inlägg 3 juni 2007

Muscovadosocker

Av Maria - 3 juni 2007 23:46


I mitt inlägg i fredags med recension av restaurang Guldkanten i Uppsala så nämnde jag att vi fick glass på muscovadosocker till desserten. Bara ordet muscovadosocker låter ju lyxigt och jag har nu förstått att detta finns i vanliga butiker för att luxifiera ditt sockerbruk.


Dansukkers (den stora sockermagnaten i svenska butiker, köpte upp Sockerbolaget) hemsida finns följande information: Muscovadoråsocker har sitt ursprung på Mauritius och utvinns ur sockerrör. Sockret behandlats så lite som möjligt för att aromen och färgen ska bevaras. Det ljusa sockret påminner lite om smörkola och det mörka har ett drag av lakrits. Mörkt Muscovadoråsocker passar utmärkt i såser, marinader, chutney, chokladkakor, chokladdrycker och glass. Ljust Muscovadoråsocker användes med fördel som krydda i matlagning. Passar mycket bra till fisk och rotfrukter. Förhöjer smaken på bröd, mjuka kakor, småkakor, desserter, marinader, såser och inläggningar.


Tips

- Muscovadoråsocker är ett fuktigt socker och kan ibland klumpa sig. Att det inte är fririnnande är en del av charmen. Då sockret kommer i kontakt med luft blir det lätt hårt. För att få det mjukt igen så lägg t ex en äppel- eller potatisklyfta eller en fuktad trasa i sockret. Tänk också på att alltid försluta påsen ordentligt och förvara det svalt, gärna i kylskåp.


- Muscovadoråsocker i bröd gör att brödet blir mer smakrikt och mustigare.


- Mörkt Muscovadoråsocker ger intressanta smakbrytningar, speciellt tillsammans med choklad. Prova att ersätta strösockret med Mörkt Muscovadoråsocker i chokladbakverk och desserter som t ex cookies, brownies och tryfflar.


- Muscovadoråsocker passar perfekt i varma drycker och kaffedrinkar. Gör din Irish Coffe med Mörk Muscovadoråsocker eller ge varm drickchoklad en vuxnare smak genom att ersätta en del av strösockret med Muscovadoråsocker.


- Förnya traditionella rätter med Muscovadoråsocker. Prova t ex Mörkt Muscovadoråsocker på kåldolmarna eller i brunsåsen till köttbullarna. Endast fantasin sätter gränserna...


När jag var liten kom farinsockret i bruna, fyrkantiga plastburkar. Det blev lätt hårt och jag brukade sitta och hacka i det. Plötsligt en dag var farinsockret något helt annat och rationellt, men lite bakcharm försvann. Pärlsockret såg också annorlunda ut, förresten.


Pris: Muscovadosocker står på min inköpslista. Återkommer.

 
 
Ingen bild

gourmet

4 juni 2007 09:15

Något jag finner irriterande med muscovadosocker är att det klumpar sig så förskräckligt! Vill man få ner det i en degblandning så måste man ju smälta det först... Någon som vet vad detta beror på? Personligen tror jag att det beror på att sockret inte är riktigt torrt; det verkar som att muscovadosocker innehåller en viss mängd fukt.

 
mandi

mandi

8 juni 2007 17:08

Vet inte vad muscovadosocker är. Spanjorerna är inte riktigt lika hajja på att prova nya saker som svenskarna. Men jag minns den bruna farinburken och vårat tror jag stod i kylskåpet av nån konstig anledning... eller minns jag fel. Att pärlsockret var anorluna är då inget jag minns iaf.

http://mandimoon.blogg.se

 
Ingen bild

Ida-Frida

21 juni 2007 11:42

Jag ska nu köpa muscovadosocker!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 16 oktober 2009 14:54

  Storebror Vilhelm leker med Duplo i sitt rum. En morotskaka står i ugnen. Lillebror sover under ett fårskinn på uteplatsen.   Två år har gått sedan beskedet att jag hade en tumör stor som en hand i magen. Och nu är jag är mammaledig igen. Lil...

Av Maria - 1 april 2009 15:20

  Jag har inte - fortfarande inte - cancer mer!   Efter jag hade fått beskedet hos den allvarlige kirurgen gick jag upp på röntgenavdelningen för att leta efter ett halsband jag glömde där när jag gjorde lungröntgen för två veckor sedan. (En gång lä...

Av Maria - 30 mars 2009 22:23

Idag har jag varit på Spec-MVC, allt är bra med bebisen och miljön runt den. Jag behöver inte gå där mer förrän i juni, jag är en ganska normal gravid kvinna helt enkelt. Tarmarna och livmodern var tydligen två "helt olika saker" enligt doktor Karin....

Av Maria - 13 mars 2009 22:28

På semester i Essaouira, Marocko, februari  2009.   Det har gått lång tid sedan jag skrev mina senaste inlägg. Jag har tänkt att jag ska blogga, men jag har plötsligt inte riktigt vetat hur jag ska formulera mig. Men jag ska fortsätta. Bloggar man p...

Av Maria - 29 september 2008 22:59

  Under de senaste två och ett halvt åren har jag delvis blivit försörjd av samhället. Först var jag mammaledig i ungefär femton månader. Min mammaledighet var helt underbar - en otroligt lycklig tid i mitt liv. Den började med en okomplicerad gravid...

Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards