lyx

Alla inlägg den 15 mars 2007

Av Maria - 15 mars 2007 23:22

Jag råkar gilla sött, rött vin. Nu pratar jag inte om dessertvin, utan om vanligt drickvin. I Ungern frågas det "sweet or dry?" och jag tycker det billiga, röda, söta vinet där var gott. Runt den mysiga staden Eger odlas mycket med vin, och i utkanten av staden ligger Szepasszonyvölgy - Den vackra kvinnans dal. I den vackra kvinnans dal ligger säkert femtio små vinbarer tätt bredvid varann. Vinet är snudd på gratis - eller kan köpas på dunk. Zigenarkvartetter vandrar runt bland ungrare och lite turister.

Hemma i Sverige mailade jag Systembolaget för att fråga om ett sött, rött ungerskt vin. Något sådant fanns inte. Det fanns faktiskt inte några söta röda viner alls. Det är helt enkelt dålig smak. Jag gissar att jag måste jobba lite på att höja lyxfaktorn på vindrickandet. Fast än så länge så är jag kvar i plastdunken i Eger.

När vi hade varit i Eger så drog vi till Tokaj. Där berättade en ungersk guide med dålig tyska för oss i timmar om Tokajviner. Jag fattade ingenting, men såhär funkar Tokajviner:

En kombination av topografi, klimat och den fukt floderna Tisza och Bodrog ger upphov till skapar mycket gynnsamma förutsättningar för att druvorna ska angripas av ädelröta (aszú).

Proportionerna mellan ädelröteangripna och icke angripna druvor kan variera från år till år, vilket medför att vinet kan vara allt från torrt till sött.

Tokaji Aszú är viner som på etiketten har tillägget puttonyos, vilket anger hur stor mängd ädelröteangripna druvor som tillsatts en bestämd mängd torrt basvin. En puttony motsvarade traditionellt cirka 20-25 kilo ädelröteangripna druvor. Ju fler puttonyos, desto sötare vin. I dag anger siffrorna det färdiga vinets restsockerhalt i gram per liter.

Pris: Vin på plastflaska från "Den vackra kvinnans dal", inte många kronor. Fast å andra sidan kanske inte vinet håller så länge däri.

Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards