lyx

Direktlänk till inlägg 2 mars 2007

Vi knarkar trygghet

Av Maria - 2 mars 2007 12:44

Jag vill gärna skriva om boken "I trygghetsnarkomanernas land" av överläkaren i psykiatri David Eberhard. Men vad gör boken i en blogg om lyx? Jag funderar. Men hur lyxigt blir egentligen livet om man knarkar trygghet och hela tiden är orolig?

Jag har spanat lite i bloggvärlden vad folk tycker om Eberhard, och han väcker reaktioner. Antingen är det "David Eberhard är min man!" eller så är det ett uppgivet "Inte konstigt att psykvården fungerar så dåligt när David jobbar där..." Vad handlar då boken om?

Eberhard anser att vårt överdrivna behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror i praktiken gör oss allt räddare och snart helt livsoförmögna. Vi kan inte kontrollera allt, och måste lära oss leva med det. Vi gör inskränkningar i våra liv för att söka minska risker som är så små så att de är helt försumbara. Vi kan inte bedöma proportionerna i olika typer av faror, vilket i sig är farligt. Våra myndigheter får sig en rejäl smäll, som uppmuntrar till det här beteendet. När mindre katastrofer inträffar, så klarar vi inte av det. Vi söker psykologhjälp för att flickvännen eller pojkvännen gjort slut, vilket gör att de som skulle behövt vården inte kan få den.

Jag ler när Eberhard beskriver hur han ringer till några babyaffärer och frågar om han kan använda en tio år gammal bilbarnstol till sitt barn. När stolen som kom tvåa i Vi föräldrars bäst i test är lite halvfarlig är det ungefär samma sak att lägga sitt spädbarn på motorhuven som att plocka fram en stol med 90-talsteknik till det dyrbaraste man har. Då ryser man när man tänker på att man själv föddes på 70-talet, tänk att man överlevde...

Boken upprepar sig gång på gång, men jag tycker den är tänkvärd. Det handlar inte om att ta onödiga risker, det handlar om att tänka själv så att man inte missar det som verkligen är farligt och själva livet bara för att man sitter där och knarkar trygghet.

Pris: 37 kr (pocket)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 16 oktober 2009 14:54

  Storebror Vilhelm leker med Duplo i sitt rum. En morotskaka står i ugnen. Lillebror sover under ett fårskinn på uteplatsen.   Två år har gått sedan beskedet att jag hade en tumör stor som en hand i magen. Och nu är jag är mammaledig igen. Lil...

Av Maria - 1 april 2009 15:20

  Jag har inte - fortfarande inte - cancer mer!   Efter jag hade fått beskedet hos den allvarlige kirurgen gick jag upp på röntgenavdelningen för att leta efter ett halsband jag glömde där när jag gjorde lungröntgen för två veckor sedan. (En gång lä...

Av Maria - 30 mars 2009 22:23

Idag har jag varit på Spec-MVC, allt är bra med bebisen och miljön runt den. Jag behöver inte gå där mer förrän i juni, jag är en ganska normal gravid kvinna helt enkelt. Tarmarna och livmodern var tydligen två "helt olika saker" enligt doktor Karin....

Av Maria - 13 mars 2009 22:28

På semester i Essaouira, Marocko, februari  2009.   Det har gått lång tid sedan jag skrev mina senaste inlägg. Jag har tänkt att jag ska blogga, men jag har plötsligt inte riktigt vetat hur jag ska formulera mig. Men jag ska fortsätta. Bloggar man p...

Av Maria - 29 september 2008 22:59

  Under de senaste två och ett halvt åren har jag delvis blivit försörjd av samhället. Först var jag mammaledig i ungefär femton månader. Min mammaledighet var helt underbar - en otroligt lycklig tid i mitt liv. Den började med en okomplicerad gravid...

Presentation

Omröstning

Vad är lyxigast, något som man behöver damma eller något som man upplevt?
 En sak
 En resa

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards